Høsttur til Frederikshavn 17-20.9, 2019

Publisert av Erik Undrum den 10.10.19. Oppdatert 11.10.19.

HØSTTUR TIL FREDERIKSHAVN –

OPPSUMMERING.

Da er vi vel hjemme fra årets høsttur, og vel så det. Det er ikke alltid det går like fort å få ting ned på papiret, men nå har jeg tatt meg selv i nakken.

Tirsdag 17. september la vi ut fra Larvik med kurs for Hirtshals og videre transport til hotell Jutlandia i Frederikshavn. Vi hadde klart å samle 30 deltagere på denne turen, de fleste plukket vi opp på veien med buss fra Oslo, resten møtte opp på kaia i Larvik. Vi startet turen med en felles middag i restauranten om bord, og som vanlig fikk vi et velsmakende måltid med dertil hørende drikkevarer.

Ved ankomst Hirtshals ventet en ny buss på oss, som bragte oss til hotellet, der vi ankom rett etter kl.22.00. Ikke mye å foreta seg så sent på kvelden, men vi fikk jo stemplet inn i Bull's bar på hotellet.

Etter frokost på onsdag hadde vi avtalt med Tordenskiolds soldater, en interesseforening for Kruttårnet i Frederikshavn, at vi skulle ha en omvisning i nevnte kruttårn, som er den siste rest av Fladstrand Fæstning, som ble bygget i 1686 – 1690. Etter at en liten misforståelse angående dagen for omvisningen, dukket endelig et par soldater opp. Selve omvisningen ble vel kanskje så som så, delvis p.g.a. litt språkproblemer, men også av det faktum at soldatene var mer interessert i å fortelle om flyttingen av tårnet fra verftsområdet til det nåværende tilholdsstedet, enn å fortelle om tårnets historie. Nok om det, vi har vært der!

Resten av dagen var uten program, så det var fritt opp til hver enkelt av oss å velge aktiviteter og spisesteder. Selv havnet jeg sammen med gode venner på restaurant Moby Dick, som nok hadde fallert noe siden sist jeg besøkte stedet.

Torsdag hadde styret avtalt med et helt nytt bryggeri, Frederikshavn Bryghus, at vi skulle få en omvisning med dertil hørende smaksprøver fra produksjonen. Vi ble mottatt av eieren og bryggmesteren, som med innlevelse og ikke lite stolthet fortalte oss om hva de hadde fått til på kort tid. Kommentarene i etterhånd tyder på at dette var en svært vellykket aktivitet, kanskje ikke minst p.g.a. generøse smaksprøver.

Styret hadde altså denne gangen valgt å legge inn et par enkle aktiviteter i programmet, og setter stor pris på at så mange valgte å delta. Dette sporer jo til gjentagelse en annen gang.

På torsdag kveld inntok vi en to-retters middag i hotellrestauranten, etter cocktail i baren. Middagen var god, og det var også stemningen blant deltagerne. Etter middagen fikk den hyggelige, kvinnelige bartenderen nok en travel aften.

Etter frokost på fredag, kom bussen for å hente oss, og vi hadde vel forventet en tur langs hovedveien tilbake til Hirtshals, men den gang ei! Vi kom til Sindal, og så var det brått slutt på hovedveien. Bussjåføren valgte å kjøre små, smale bygdeveier nordover. Vi kjørte bl. annet gjennom et nyåpnet hjortereservat med håp om å se dyr, men så heldige var vi ikke. Alt i alt, en stor takk til sjåføren som tok oss med utenom alfarvei!

Båtturen hjem var uten program, men jeg regner med at alle fikk shoppet og spist litt om bord.

Styret takker alle deltagerne som var med på denne turen til Nord-Jylland, men regner vel kanskje med at vi er fornøyd med denne delen av Danmark nå. Dersom vi velger Danmark igjen en annen gang, forsøker vi kanskje Aalborg, som også skal være innen rekkevidde etter en sen ankomst til Hirtshals. Da kan det også være mulighet med en togtur til Århus, som bare er 1 time og 25 min. unna.

Vi minner at du kan gå inn på "album" hvor du vil finne flere bilder fra turen. Har du selv bilder fra turen som du vil dele med oss, kan du sende de til: eriun@online.no

I løpet av de nærmeste dager vil dere motta invitasjon til årets julelunsj/lutefisktur til Strømstad (13.10), og til årets julebord (17-19.12). Rydd kalenderen og meld dere på!